Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów - ratownicy24.pl Kategorie
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów

Celem artykułu jest przybliżenie dostępnych procedur, które znajdują zastosowanie w przekazywaniu trudnych wiadomości pacjentom oraz bliskim w sytuacji złego rokowania i śmierci członka rodziny. W artykule można odnaleźć także wskazówki dotyczące radzenia sobie z obciążającymi emocjonalnie sytuacjami w pracy zespołów ratownictwa medycznego.

Słowa kluczowe
algorytm, procedura, przekazywanie złych wiadomości, radzenie sobie

Komunikowanie się z innymi ludźmi jest podstawą naszego życia społecznego. Ponadprzeciętnie rozwinięte kompetencje interpersonalne są obecnie niezbędne na wielu stanowiskach, szczególnie tych wymagających bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Co ważne – także wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne wśród pracowników systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM) są w dzisiejszych czasach bardziej pożądane niż kiedykolwiek przedtem. W obliczu olbrzymiej dostępności i złożoności wiedzy wzrasta potrzeba wyjaśniania i tłumaczenia pacjentom oraz ich bliskim skutków wprowadzania takich a nie innych rozwiązań terapeutycznych. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach, kiedy rokowania są bardzo złe, a zastosowane metody terapii okazują się nieskuteczne.

Jako pracownik systemu PRM będziesz często spotykać się z cierpieniem i ze śmiercią pacjentów, które mogą być dużym obciążeniem nie tylko dla bliskich pacjenta, ale także dla ciebie jako zawodowca (1). W ramach kształcenia na studiach poznaje się wiele procedur mających za zadanie szybszą i skuteczniejszą pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia pacjenta. Dostępne dla medyków algorytmy mają przede wszystkim pomóc im łatwiej przyswoić wiedzę i umiejętności, ale najważniejsze jest to, że są one dostępne w sytuacjach silnie stresujących i kryzysowych. Podobnie jest z procedurami i algorytmami porządkującymi przebieg rozmowy wspierającej pacjenta lub jego bliskich.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.

Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
  • Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
  • Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
  • Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
  • Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”
zarejestruj się

Logowanie

Reklama
Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.