Lotnicze Pogotowie Ratunkowe przygotowane na transport z ECMO
Stworzenie procedury umożliwiającej transport śmigłowcem EC135 pacjentów zakażonych SARS CoV-2, u których doszło do ostrej niewydolności oddechowej, było możliwe dzięki połączeniu sił trzech podmiotów, jakimi są: zespoły z 5 ośrodków wyposażonych w ECMO, prof. Radosław Owczuk – Konsultant Krajowy w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii oraz Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.
Opracowana procedura zakłada trzy możliwości:
• transport Zespołu ECMO ze sprzętem w celu przeniesienia pacjenta do ośrodka o wyższym stopniu referencyjności (lot z pacjentem podłączonym do ECMO)
• transport Zespołu ECMO ze sprzętem w celu przeniesienia pacjenta do ośrodka o wyższym stopniu referencyjności (transport kołowy pacjenta podłączonego do ECMO)
• transport pacjenta do ośrodka o wyższym stopniu referencyjności (lot z pacjentem niepodłączonym do ECMO).
Pacjenci z akażeni koronawirusem, których zakwalifikowano do terapii z użyciem ECMO, trafią do jednego z pięciu „szpitali jednoimiennych”:
• Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
• Pomorskie Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku
• Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 w Lublinie
• Dolnośląskie Centrum Chorób Serca im. prof. Z. Religi „Medinet”
• Szpital Uniwersytecki w Krakowie.
W tych placówkach znajdują się Zespoły, których specjaliści wykorzystują technikę pozaustrojowego utlenowania krwi.
Sprzęt do testów udostępniło Centrum Terapii Pozaustrojowej Kliniki Kardiochirurgii Centralny Szpital Kliniczny MSWiA. Umożliwiło to weryfikację, czy przygotowane przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe systemy mocowania i zasilania w śmigłowcu spełniają swoje role i są bezpieczne.
Wśród załóg LPR rozpowszechniono również procedurę transportu pacjentów z ostra niewydolnością oddechową w przebiegu COVID-19 wymagających terapii ECMO. Umożliwi to szybszy transport pacjentów do ośrodków docelowych.
Żródło: https://www.mp.pl/ratownictwo/