Pacjent z dysfunkcją słuchu – wyzwanie komunikacyjne dla ratownika medycznego
Ratownik medyczny zmaga się z różnego rodzaju wyzwaniami, w tym z barierami komunikacyjnym z głuchymi pacjentami. Znikoma liczba godzin nauki języka migowego oraz braki z zakresu jego kultury uniemożliwiają swobodny kontakt z takim pacjentem. Lepsze poznanie głuchych pacjentów znacznie poprawi jakość świadczonych im usług medycznych.
Słowa kluczowe
pacjent z dysfunkcją słuchu, głuchy, język migowy, bariera komunikacyjna
Słuch jest jednym z narządów zmysłów, który odgrywa zasadniczą rolę w procesie poznawania i funkcjonowania człowieka w zewnętrznym świecie. Narządem odpowiedzialnym za percepcję dźwięku jest ucho, które odbiera fale dźwiękowe, a następnie są one przekształcane w impulsy nerwowe. Słuch jest często określany jako drugi, po systemie wzrokowym, najbardziej złożony system odbioru bodźców zewnętrznych.
Uszkodzenie słuchu jest postrzegane jako patologiczny stan organizmu, który zaburza jego prawidłowe funkcjonowanie. Przyczynami upośledzenia słuchu mogą być: w wieku dziecięcym – np. zapalenie ucha, infekcja, zwyrodnienie; u osób dorosłych i starszych – np. otoskleroza czy nagła głuchota. W praktyce klinicznej zasadniczymi kryteriami klasyfikującymi [...]