Projekt rozporządzenia ws. standardów kształcenia kadr medycznych trafił do konsultacji
Projekt, o którym mowa dotyczy standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania m.in. zawodu lekarza, pielęgniarki, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty czy ratownika medycznego. Dziś trafił on do konsultacji.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. określa wymagania dotyczące kształcenia na studiach, w tym w zakresie sposobu organizacji nauki. Do tej pory większość zajęć praktycznych czy praktyk zawodowych odbywała się w warunkach klinicznych (symulowanych lub rzeczywistych).
Wprowadzenie na terenie Polski stanu epidemii, spowodowało, że podmioty prowadzące działalność leczniczą, realizują świadczenia w ograniczonym zakresie. Mowa o specyficznym reżimie sanitarnym, który skutkuje także ograniczeniem możliwości odbywania przez studentów zajęć kształtujących ich umiejętności praktyczne.
W związku z tym istotne jest uelastycznienie w roku akademickim 2020/2021 wymagań dotyczących uzyskiwania efektów uczenia się na studiach medycznych. Chodzi o możliwość uzyskania praktycznych umiejętności z wykorzystaniem technik i metod kształcenia na odległość. Zapis taki ma mieć charakter epizodyczny i obejmować ma zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe, umożliwiając uzyskanie nie więcej niż 20 proc. liczby punktów ECTS określonej dla tych zajęć w programie studiów, na którym kształci się dany student.