Centrum symulacji medycznych – poligon doświadczalny dla personelu medycznego
W artykule autorzy przedstawiają możliwości wykorzystania centrów symulacji medycznych w dydaktyce medycznej oraz opisują, jak Centrum Symulacji Medycznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego zostało wykorzystane do przeciwdziałania negatywnym skutkom kryzysu związanego z COVID-19.
Słowa kluczowe
symulacja wysokiej wierności, kryzys, szkolenia, symulator, technologia
Wykorzystywanie nowych technologii w edukacji przed- i podyplomowej nabiera tempa w ciągu ostatnich lat. Jednym z obszarów, w których korzysta się ze zdobyczy techniki, są centra symulacji medycznej. Od lat prowadzonych jest wiele badań na temat wykorzystania symulacji medycznej w dydaktyce medycznej.
Symulacja wysokiej wierności (SWW) pozwala na rzetelne ocenianie umiejętności, jakie studenci kierunków medycznych nabywają w czasie studiów. Umożliwia ewaluacje umiejętności technicznych, takich jak wykonanie procedury bezpiecznej defibrylacji czy intubacji, ale również umiejętności nietechnicznych na przykład prawidłowej komunikacji w zespole terapeutycznym czy przekazywania niepomyślnych informacji (1). Edukacja prowadzona w ten sposób pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo pacjenta. Wykazano, że personel medyczny, który rozwijał swoje umiejętności i sprawdzał wiedzę z wykorzystaniem symulacji medycznej, popełniał mniej błędów medycznych (2). Jeśli nauczanie prowadzone jest z użyciem symulatorów wysokiej wierności lub standaryzowanego pacjenta, to uczestnik szkolenia może odczuć emocje towarzyszące danym zabiegom, a ćwiczenia stają się bardziej realistyczne, co wpływa na lepszy efekt dydaktyczny (3).
SWW pozwala na sprawdzenie szerokiej gamy różnorodnych umiejętności. Przykładem tego mogą być badania przeprowadzone na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, gdzie oceniono skuteczność leczenia bólu u pacjenta zgłaszającego silne dolegliwości bólowe wynikające ze złamań kości długich. Porównano działanie grupy nauczanej metodą klasyczną oraz metodą symulacyjną, obie grupy składały się ze studentów V roku kierunku lekarskiego. Grupa nauczana metodą symulacyjną częściej dokonywała oceny bólu i skuteczności prowadzonej analgezji. Działania te wpłynęły na zmniejszenie częstości występowania i nasilenia działań niepożądanych występujących po podaży opioidowych leków przeciwbólowych (4).
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”