Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów
Proste komunikaty są najlepsze. Unikaj żargonu medycznego
Najskuteczniejszym i sprawdzonym sposobem porozumiewania się jest komunikacja otwarta, czytelna, prosta, dopasowana do możliwości specjalisty i pacjenta lub jego bliskich. Także w tym artykule w celu lepszej komunikacji z czytelnikiem i lepszego odbioru poniższych treści chcielibyśmy zaproponować komunikowanie się z tobą per „ty”.
Na wstępie należy podkreślić, że im lepiej znasz odbiorcę twojego przekazu, ale także jego oczekiwania, możliwości poznawcze czy kontekst sytuacyjny, tym trafniej możesz dobrać słowa i gesty, które ułatwią właściwą interpretację przekazu. Musisz przy tym pamiętać, że komunikaty niewerbalne (tj.: gesty, mimika, ton głosu) mają bardzo duże znaczenie. Pacjenci i ich bliscy zawsze w większym stopniu będą ufać temu, co „mówisz” niewerbalnie, niż temu, co chcesz wyrazić słowami (2).
Ponadto trzeba uświadomić sobie, że okoliczności towarzyszące nagłym zdarzeniom mogą w znacznym stopniu zakłócać odbiór przekazu. Największym wyzwaniem może być dla ciebie nawiązanie pierwszego kontaktu ze swoim odbiorcą, zwłaszcza w sytuacji, gdy takie stany [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!