Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów
Algorytmy
Istnieje kilka opracowanych i zalecanych zasad (zwanych także algorytmami czy protokołami), które można wykorzystać w rozmowie dotyczącej przekazywania złych/niepomyślnych informacji.
Jednym z najpopularniejszych algorytmów postępowania na świecie jest SPIKES (4), którego nazwa jest akronimem od angielskich słów: setting, perception, information, knowledge, empathy, summarize. Prawidłowe zastosowanie wytycznych z algorytmu polega na przejściu przez poszczególne etapy rozmowy:
- Przygotuj się do spotkania z pacjentem lub rodziną poprzez sprawdzenie historii choroby, wyłączenie telefonu komórkowego oraz zapewnienie właściwego, stosownego miejsca do rozmowy (setting).
- Na tym etapie zapytaj pacjenta lub członków rodziny o ich wiedzę na temat choroby i stanu chorego. Upewnij się nie tyle co do poziomu informacji, jakie otrzymali, ale przede wszystkim, na ile te informacje są dla nich zrozumiałe (perception). Przykładowe pytania, które możesz zadać na tym etapie:
- „Czy państwo wiecie już coś na temat stanu zdrowia córki?”
- „Czy ktoś przekazał już państwu jakieś informacje?”
- „Czy wiecie państwo, dlaczego poprosiliśmy o tę [...]
Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas