Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów - Strona 4 z 8 - ratownicy24.pl Kategorie

Wyszukaj w serwisie

Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów

Innym, podobnym algorytmem jest protokół ABCDE (6), zawierający etapy takie jak:

  1. odpowiednie przygotowanie do trudnej rozmowy (advance preparation),
  2. przygotowanie wspierającego klimatu rozmowy (build therapeutic environment),
  3. przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady właściwej komunikacji werbalnej i niewerbalnej (comunicate well),
  4. radzenie sobie z reakcjami pacjenta lub jego bliskich, ale także własnymi i członków zespołu terapeutycznego (dealing with reactions),
  5. umożliwienie okazywania emocji i potwierdzenie ich zasadności (encourage and validate emotions) – ostatni etap („E”) zdaje się być szczególnie istotny, bowiem bez względu na to, czy i jak została przekazana zła wiadomość, należy najczęściej spodziewać się bardzo negatywnych i przykrych reakcji emocjonalnych oraz słów, bez względu na to, jak silna jest to reakcja i z jakimi emocjami będziesz mieć do czynienia, musisz wspierać rozmówcę i podążać za nim.

W związku z tym, że w ratownictwie i w medycynie ratunkowej dąży się do maksymalnego uproszczenia procedur przy równoczesnym zapewnieniu ich maksymalnej skuteczności, warto w tym miejscu przedstawić najkrótszy, bo składający się z zaledwie [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Targi IFRE-EXPO w Kielcach
Poznaj nasze serwisy