Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów
Innym, podobnym algorytmem jest protokół ABCDE (6), zawierający etapy takie jak:
- odpowiednie przygotowanie do trudnej rozmowy (advance preparation),
- przygotowanie wspierającego klimatu rozmowy (build therapeutic environment),
- przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady właściwej komunikacji werbalnej i niewerbalnej (comunicate well),
- radzenie sobie z reakcjami pacjenta lub jego bliskich, ale także własnymi i członków zespołu terapeutycznego (dealing with reactions),
- umożliwienie okazywania emocji i potwierdzenie ich zasadności (encourage and validate emotions) – ostatni etap („E”) zdaje się być szczególnie istotny, bowiem bez względu na to, czy i jak została przekazana zła wiadomość, należy najczęściej spodziewać się bardzo negatywnych i przykrych reakcji emocjonalnych oraz słów, bez względu na to, jak silna jest to reakcja i z jakimi emocjami będziesz mieć do czynienia, musisz wspierać rozmówcę i podążać za nim.
W związku z tym, że w ratownictwie i w medycynie ratunkowej dąży się do maksymalnego uproszczenia procedur przy równoczesnym zapewnieniu ich maksymalnej skuteczności, warto w tym miejscu przedstawić najkrótszy, bo składający się z zaledwie [...]
Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas