Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów - Strona 5 z 8 - ratownicy24.pl Kategorie

Wyszukaj w serwisie

Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów

Możliwe reakcje

Bez względu na to, czy i jak została przekazana zła wiadomość, należy spodziewać się bardzo negatywnych i przykrych reakcji emocjonalnych, słów oraz innych trudnych zachowań po stronie pacjenta lub jego bliskich. To, jak zostanie przyjęta trudna wiadomość, jest uzależnione od wielu czynników, do których można zaliczyć m.in.: wcześniejszą wiedzę o chorobie, oczekiwania, wiek, wykształcenie, wyznanie oraz relacje rodzinne (8). Możliwymi reakcjami pacjenta lub jego bliskich w odpowiedzi na otrzymanie złych informacji mogą być:

  • Poczucie winy, wyrażone słowami: „Dlaczego nie poszedłem wcześniej do lekarza?”.
  • Złość: „Dlaczego dopiero teraz nas/mnie o tym informujecie?”.
  • Złość ukierunkowana na organizację systemu PRM: „Dlaczego tak długo musiałem czekać?”.
  • Ulga: „Spodziewałem się tego, teraz już wiem, co mi jest”.
  • Zaprzeczanie: „To nieprawda! To nie mogę być ja! To pomyłka!”.
  • Niekontrolowany wybuch płaczu i zawodzenie.
  • Katatonia bez wyrazu.
  • Szok i pomieszanie.
  • Inne zindywidualizowane reakcje.

Opisane powyżej procedury, bez względu na stopień swojego skomplikowania, mają przede wszystkim wspierać [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Targi IFRE-EXPO w Kielcach
Poznaj nasze serwisy