Jak dobrze przekazać złe wieści pacjentowi i jego bliskim – zastosowanie dostępnych procedur i algorytmów
Możliwe reakcje
Bez względu na to, czy i jak została przekazana zła wiadomość, należy spodziewać się bardzo negatywnych i przykrych reakcji emocjonalnych, słów oraz innych trudnych zachowań po stronie pacjenta lub jego bliskich. To, jak zostanie przyjęta trudna wiadomość, jest uzależnione od wielu czynników, do których można zaliczyć m.in.: wcześniejszą wiedzę o chorobie, oczekiwania, wiek, wykształcenie, wyznanie oraz relacje rodzinne (8). Możliwymi reakcjami pacjenta lub jego bliskich w odpowiedzi na otrzymanie złych informacji mogą być:
- Poczucie winy, wyrażone słowami: „Dlaczego nie poszedłem wcześniej do lekarza?”.
- Złość: „Dlaczego dopiero teraz nas/mnie o tym informujecie?”.
- Złość ukierunkowana na organizację systemu PRM: „Dlaczego tak długo musiałem czekać?”.
- Ulga: „Spodziewałem się tego, teraz już wiem, co mi jest”.
- Zaprzeczanie: „To nieprawda! To nie mogę być ja! To pomyłka!”.
- Niekontrolowany wybuch płaczu i zawodzenie.
- Katatonia bez wyrazu.
- Szok i pomieszanie.
- Inne zindywidualizowane reakcje.
Opisane powyżej procedury, bez względu na stopień swojego skomplikowania, mają przede wszystkim wspierać [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!