Komunikacja ZRM z pacjentem ze spektrum autyzmu w trakcie udzielania pomocy
Wizualizacja w komunikacji
Porozumiewając się z osobą autystyczną, należy posługiwać się kombinacją sygnałów słownych i wizualnych. Z powodu upośledzenia zdolności rozumowania osoby autystyczne często nie są w stanie zrozumieć wydawanych im poleceń, szczególnie podczas wypadku czy zachorowania, co stanowi dla nich dodatkowy stres. Na przykład jeśli chcesz, żeby dana osoba usiadła na krześle, upewnij się, że cię widzi, wysuń krzesło, delikatnie uderz w nie kilka razy i zwracając się po imieniu, poproś ją, aby usiadła na nim. Nie zapomnij o pochwale za współpracę!
Często może się zdarzyć, że autystycy zwyczajnie mogą nas ignorować. W gruncie rzeczy osoby autystyczne cierpią na upośledzenie zdolności rozumowania w sferze bodźców wizualnych i słuchowych. Osoby takie mogą widzieć przedmiot, osobę czy sytuację, ale nie będą w stanie zrozumieć, jakie mają one znaczenie w danej chwili albo też mogą słyszeć określone dźwięki czy kogoś mówiącego do nich i mimo że słyszą każde słowo, nie potrafią wydobyć z nich znaczenia. Wynika to z tego, że ich mózg albo potrzebuje więcej czasu, albo w ogóle nie jest w stanie przefiltrować komunikatu w celu wydobycia z niego znaczenia. To upośledzenie zdolności rozumowania najlepiej byłoby przyrównać do sytuacji, w której osoba nieautystyczna próbuje zrozumieć, co się do niej mówi w języku obcym. Może słyszeć osobę, która do niej mówi, ale jej po prostu nie rozumieć.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”