Komunikacja ZRM z pacjentem ze spektrum autyzmu w trakcie udzielania pomocy
Dość skuteczną strategią podczas wizyty u pacjenta ze spektrum może okazać się (4) odwracanie uwagi. Zadając pytania dotyczące najbliższego otoczenia na przykład o członków rodziny lub o posiadane zwierzęta domowe lub dotyczące jej zainteresowań lub hobby, można uzyskać pole do wykonania koniecznych czynności. W praktyce warto poprosić o opowiedzenie o swoich pasjach i zainteresowaniach. Liczenie lub śpiewanie mogą okazać się równie doskonałym sposobem na odwrócenie uwagi pacjenta i wykonanie zabiegów diagnostyczno-terapeutycznych.
W zależności od wieku pacjenta (5) proste ilustracje (piktogramy określonych czynności czy przedmiotów) mogą istotnie pomóc nam w komunikacji. Poszczególne elementy badania mogą im być wyjaśnione za pomocą obrazków pokazujących, co się będzie działo i czego będzie się od nich oczekiwać. Jest to szczególnie wartościowa metoda, jeśli osoba jest już przyzwyczajona do komunikowania się za pomocą obrazków.
Korzystając z różnorodnych metod i sposobów komunikacji z pacjentem ze spektrum, należy pamiętać przede wszystkim, że od tego, jak postąpimy z pacjentem, będą zależały kolejne konfrontacje z personelem medycznym. Pacjenci autystyczni mają świetną pamięć i gdy zrobimy coś nieodpowiedniego, przy kolejnych wizytach nie będą współpracować, należy więc zrobić sobie i innym przedstawicielom branży grunt na kolejne wizyty. Warto się przy tym posiłkować sugestiami rodziców i opiekunów – w myśl zasady „rodzic wie lepiej”.
Piśmiennictwo
- Pietras T., Witusik A., Gałecki P.: Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Continuo, Wrocław 2010.
- Pisula E.: Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”