Komunikacja ZRM z pacjentem ze spektrum autyzmu w trakcie udzielania pomocy
Dość skuteczną strategią podczas wizyty u pacjenta ze spektrum może okazać się (4) odwracanie uwagi. Zadając pytania dotyczące najbliższego otoczenia na przykład o członków rodziny lub o posiadane zwierzęta domowe lub dotyczące jej zainteresowań lub hobby, można uzyskać pole do wykonania koniecznych czynności. W praktyce warto poprosić o opowiedzenie o swoich pasjach i zainteresowaniach. Liczenie lub śpiewanie mogą okazać się równie doskonałym sposobem na odwrócenie uwagi pacjenta i wykonanie zabiegów diagnostyczno-terapeutycznych.
W zależności od wieku pacjenta (5) proste ilustracje (piktogramy określonych czynności czy przedmiotów) mogą istotnie pomóc nam w komunikacji. Poszczególne elementy badania mogą im być wyjaśnione za pomocą obrazków pokazujących, co się będzie działo i czego będzie się od nich oczekiwać. Jest to szczególnie wartościowa metoda, jeśli osoba jest już przyzwyczajona do komunikowania się za pomocą obrazków.
Korzystając z różnorodnych metod i sposobów komunikacji z pacjentem ze spektrum, należy pamiętać przede wszystkim, że od tego, jak postąpimy z pacjentem, będą zależały kolejne konfrontacje z personelem medycznym. Pacjenci autystyczni mają [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!