Ocena jakości ważnym czynnikiem rozwoju systemu PRM? - Strona 2 z 2 - ratownicy24.pl
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Ocena jakości ważnym czynnikiem rozwoju systemu PRM?

Wskaźniki jakości – poziom organizacyjny

Analitycznie wskaźniki jakości można oprzeć na kilku kryteriach, które obecnie są już możliwe do zweryfikowania w SWD PRM. Są to wskaźniki czasowe. Pierwszy występuje w momencie przyjęcia zgłoszenia na numer alarmowy 112 lub 999. System Powiadamiana Ratunkowego, który obsługuje numer alarmowy 112 w Polsce (16), przekazuje drogą elektroniczną informacje do stanowiska w dyspozytorni medycznej. Dzieje się to w przypadkach, gdy dochodzi do zdarzenia medycznego, bez konieczności angażowania innych służb (Policja, Państwowa Straż Pożarna). Aktualnie ten sposób najczęściej wydłuża proces przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego, który musi prowadzić dodatkowo wywiad medyczny i dopiero w oparciu o niego klasyfikować kod pilności wysłania ZRM-u.

Wpływa to na czas zadysponowania zespołu oraz – po części – na czas mobilizacji personelu i dotarcia do miejsca zdarzenia (jest to spowodowane częściowo brakiem standardu pomieszczeń w budynkach oraz miejsc stacjonowania członków ZRM-u). Na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ramowych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach przez dyspozytora medycznego (17) wyznaczono czas wyjazdu ZRM-u do zdarzenia w zależności od kodu pilności. W zapisie nie ujęto natomiast istotnych parametrów wynikających choćby z bezpieczeństwa i higieny pracy, dotyczących: przemieszczania się w budynkach, garażach i miejscach parkingowych dla ambulansów, dystansu dzielącego pokój/dyżurkę personelu od miejsca postoju, konieczności pokonania schodów, otwarcia i zamknięcia drzwi garażowych, odpięcia instalacji elektrycznej ładującej pojazd na postoju oraz jego uruchomienia i bezpiecznego opuszczenia miejsca oczekiwania. Te z pozoru prozaiczne rzeczy mogą mieć i często mają duży wpływ na czas dotarcia do miejsca wezwania. Czynności te mogą trwać znacznie dłużej niż wskazane wartości czasowe dla poszczególnego kodu pilności (kod pilności 1 – 60 s, kod pilności 2 – 120 s), choćby z uwagi na różnicę poziomów pomiędzy pojazdem a miejscem oczekiwania zespołu.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.

Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
  • Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
  • Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
  • Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
  • Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”
zarejestruj się

Logowanie

Reklama
Reklama
Reklama
ratownicy24-na-ratunek
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.