Oparzenie elektryczne w praktyce ratownika medycznego
Specyfika działań ratowniczych w przypadku pojazdów elektrycznych i możliwość oparzeń elektrycznych
Na rynku można spotkać coraz więcej pojazdów elektrycznych. Magazyny energii w takich pojazdach mają zainstalowany system BMS, który kontroluje parametry zużywania się baterii w akumulatorze oraz ma wbudowane zabezpieczenia: nadprądowe, podnapięciowe, nadnapięciowe i termiczne. W sytuacji gdy nastąpi awaria takiego pojazdu lub dojdzie do wypadku, w którym zostanie uszkodzona obudowa akumulatora, system BMS nie zabezpieczy jednak człowieka przed porażeniem napięciem baterii trakcyjnych.
Działania ratownicze w przypadku wypadku komunikacyjnego powinny opierać się na kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa. W sytuacji gdy nie ma pewności, czy samochód posiada napęd elektryczny, należy zawsze zakładać obecność instalacji elektrycznej wysokiego napięcia. Samochody z napędem elektrycznym wyposażone są w system dezaktywacji układu wysokiego napięcia uruchamianego np. po wyzwoleniu poduszki powietrznej. Z uwagi na bezpieczeństwo należy założyć, że system dezaktywacji nie zadziałał i należy przeprowadzić ją ręcznie. Należy zwrócić uwagę na stopień zniszczenia samochodu i uszkodzeń. Duży stopień zniszczeń samochodu może oznaczać uszkodzenie baterii lub [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!