Pacjent z dysfunkcją słuchu – wyzwanie komunikacyjne dla ratownika medycznego - Strona 2 z 3 - ratownicy24.pl
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Pacjent z dysfunkcją słuchu – wyzwanie komunikacyjne dla ratownika medycznego

Język migowy a osoby z dysfunkcją

Osoby z dysfunkcją słuchu w Polsce komunikują się za pomocą polskiego języka migowego – PJM, który należy do języków wizualno-przestrzennych. Znaki migowe pełnią funkcję środka przekazu informacji. Znaczącą rolę odgrywają również mimika twarzy oraz przestrzeń wokół rozmówcy (4). Według danych podawanych przez Polski Związek Głuchych posługuje się nim około 100 tysięcy osób (5), z kolei stowarzyszenia działające na rzecz osób z dysfunkcją słuchu szacują liczbę jego użytkowników pomiędzy 300 a 400 tysięcy (6). Rozbieżności te wynikają między innymi z braku jednoznacznej klasyfikacji polskiego języka migowego jako języka urzędowego. Ponadto dość duża liczba osób głuchych w dalszym ciągu posługuje się Systemem Języka Migowego – SJM (System Języka Migowego jest dosłownym odzwierciedleniem fonicznego języka polskiego, posiada końcówki fleksyjne, przez co uchodzi za sztuczną formę komunikacji; jest bardzo często nauczany na kierunkach medycznych), co również utrudnia dokładne oszacowanie użytkowników PJM-u. Osoby z dysfunkcją słuchu bardzo często korzystają z aparatów słuchowych lub są zaimplantowane, co znacznie ułatwia komunikację, a nawet niweluje jej bariery. [...]

Ten materiał dostępny jest dla zalogowanych użytkowników.
Załóż konto i dołącz do grona użytkowników naszego portalu!
Chcesz mieć dostęp do wszystkich materiałów na portalu?
Reklama
Reklama
Reklama
Targi IFRE-EXPO w Kielcach
Poznaj nasze serwisy