Ratownik medyczny – pacjent. Psychologiczne aspekty relacji
W dziejach praktyki medycznej wszystko, co działo się między medykiem a pacjentem, było postrzegane jako zespół oddziaływań tego pierwszego na drugiego. Doktor udzielał porad pacjentowi, leczył go, wspierał, zapobiegał jego chorobom. We współczesnej koncepcji na temat natury relacji między nimi trzeba dodać również relacje z personelem zespołów ratownictwa medycznego (ratownikiem medycznym), które traktuje się jako wzajemne, dwustronne oddziaływanie.
Słowa kluczowe
pacjent, kontakt interpersonalny, ratownik medyczny
Porozumiewanie się jest procesem zarówno werbalnym (nośnikiem jest słowo), jak i niewerbalnym (teksty, obrazy, dźwięki). W procesie tym biorą udział przynajmniej dwie osoby określane jako odbiorca oraz nadawca. Czasami kontakt (porozumiewanie się) może zostać zakłócony poprzez złą interpretację odbiorcy, który interpretuje według własnych oczekiwań i wiedzy. Należy pamiętać, że sens przekazu w komunikacji odbieramy następująco: 55% z mowy ciała, 38% z tonu głosu, 7% z treści słów.
Ratownik medyczny a pacjent
Zawód ratownika medycznego jest [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!