SPIKES jako algorytm przekazywania złych informacji
SPIKES dla wyjazdowych zespołów ratownictwa medycznego
Powyżej zaprezentowane sześcioetapowe postępowanie na pewno może być zastosowane w ramach szpitalnego oddziału ratunkowego, natomiast w postępowaniu przedszpitalnym może to być o wiele większym wyzwaniem.
Poniżej przedstawiono wybrane obszary procedury SPIKES, na które zespoły wyjazdowe ratownictwa medycznego powinny zwrócić szczególną uwagę (4):
- Upewnij się co do tożsamości osób, z którymi rozmawiasz. W miejscu wypadku lub miejscu zamieszkania zmarłego mogą przebywać różne osoby, również takie, które nie są członkami rodziny i nie powinny być informowane o stanie zdrowia, jak i śmierci pacjenta.
- Postaraj się rozpoznać relacje, jakie panują pomiędzy osobami znajdującymi się w pomieszczeniu. Zapytaj swojego rozmówcę, czy chce, żeby inne osoby zostały, czy raczej powinny opuścić pomieszczenie.
- Poproś o możliwość skorzystania z krzesła. Zajmij wraz z rozmówcą miejsce siedzące. Dzięki temu sprawisz wrażenie, że nie działasz w pośpiechu, a osoba powiadamiana uzna też, że została potraktowana z szacunkiem.
- Przygotuj rozmówcę na złą wiadomość: „Mam dla Pani/Pana bardzo przykrą wiadomość”. Tak wypowiedziane zdanie może umożliwić osobie bliskiej zastosowanie tzw. gardy psychologicznej i przygotowanie się do usłyszenia kolejnych informacji.
- Przekaż informację, na którą bliscy czekają i której najprawdopodobniej się spodziewają, gdyż często są świadkami kilkudziesięciominutowych
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”