Trzeci sygnał w karetkach i radiowozach?
Karetki, radiowozy i wozy strażackie dostana trzeci sygnał do ostrzegania kierowców. Będzie to sygnał radiowy. Nad taka ustawa pracę rozpoczął Parlamentarny Zespół ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych.
Trzeci sygnał ma ułatwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym. Kiedy np. karetka będzie się zbliżała, kierowcy usłyszą w radiu przekaz: Uwaga! Pojazd na sygnale. Proszę ułatwić przejazd. Głównym argumentem za wprowadzeniem tego udogodnienia jest fakt, iż pojazdy uprzywilejowane często biorą udział w wypadkach.
Każdy taki wypadek może grozić śmiercią nie tylko osoby w potrzebie, ale również samych ratowników. Mają być na miejscu jako pierwsi, ale często sami potrzebują pomocy. To strażacy, ratownicy medyczni, policjanci. Od ich reakcji zależy zdrowie i życie nas wszystkich. Niestety wielu kierowców zdaje się nie rozumieć jak ważne jest ustąpienie miejsca karetce czy Straży Pożarnej. (…) Dzięki tzw. trzeciemu sygnałowi służby mogą zyskać cenne minuty
– czytamy w stenogramach z posiedzenia, na które powołuje się portal prawodrogowe.pl.
Komunikat usłyszy każdy kierowca, który będzie miał radio. Jego nadanie będzie możliwe dzięki umieszczeniu w karetkach, radiowozach oraz wozach strażackich specjalnego urządzenia. Nie będzie miało znaczenia, jakiej stacji radiowej słucha kierowca – każda audycja zostanie na kilka sekund przerwana. Urządzenie nada komunikat nawet jeśli kierujący pojazdem nie będzie słuchał radia. Jak to możliwe? Odbiorniki samochodowe już od wielu lat wykorzystują system RDS. Jedna z ich opcji jest funkcja TP/TA, która umożliwia przerwanie działania odtwarzaczy MP3 i CD na rzecz nadania komunikatu radiowego.
Kolejnym argumentem za wprowadzeniem trzeciego sygnału jest fakt, iż stosowane dziś sygnały świetlne i głosowe nie zawsze są w porę dostrzegane – szczególnie, jeśli kierowca głośno słucha muzyki. Urządzenie nadaje z odległości 200 m, a komunikat dociera jednocześnie w formie głosowej i tekstowej, dzięki czemu kierujący pojazdem będą mogli znacznie szybciej zareagować.
Na razie nie wiadomo kiedy pojazdy uprzywilejowane zaczną korzystać z trzeciego sygnału.
Źródło: https://moto.pl/MotoPL/0,0.html