Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości jako metody kształcenia w ratownictwie medycznym
Medycyna od zawsze korzysta z nowości technologicznych, a VR od lat z powodzeniem wykorzystuje się do kształcenia w wielu dziedzinach. Celem artykułu jest omówienie możliwości wirtualnej rzeczywistości jako metody kształcenia studentów ratownictwa medycznego. W pracy zaprezentowano także porównanie VR oraz klasycznej symulacji na manekinach na podstawie obserwacji własnych autora.
Słowa kluczowe
wirtualna rzeczywistość, VR, studenci ratownictwa medycznego
Z definicji termin wirtualna rzeczywistość (VR – virtual reality) odnosi się do symulacji komputerowej przedstawiającej środowisko, w którym można się poruszać i wzajemnie oddziaływać z wirtualną przestrzenią, ze zdarzeniami, z obiektami i osobami (awatarami) (1).
Zazwyczaj aplikacje VR można podzielić na trzy grupy ze względu na stopień immersji na aplikacje wykorzystujące:
- ekrany VR (np.: stereoskopowe, wielkopowierzchniowe, wirtualne jaskinie),
- rzeczywistość rozszerzoną (AR – augmented reality),
- hełmy wirtualnej rzeczywistości (1).
Praktycznie VR to technologia pozwalająca tworzyć sztuczny obraz rzeczywistości. Na VR składają się odpowiedni software i hardware, czyli oprogramowanie i sprzęt. Najczęściej w wirtualnej rzeczywistości wykorzystywany jest headset (określany po polsku jako gogle).W zależności od modelu gogli inne elementy zestawu VR mogą obejmować również kontrolery i sensory ruchu.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”