Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości jako metody kształcenia w ratownictwie medycznym
Wirtualna rzeczywistość nie tylko pozwoliła na szkolenie w zakresie zarządzania zdarzeniem masowym czy umiejętności segregowania pacjentów. Okazuje się, że VR stanowi również narzędzie do oceny i porównywania metod segregacji pacjentów:
- Platforma wirtualnej rzeczywistości wydaje się realnym narzędziem badawczym do badania masowego segregowania ofiar. Niewielka próba przeszkolonych studentów ratowników medycznych korzystających z systemu rzeczywistości wirtualnej była w stanie przeprowadzić selekcję symulowanych pacjentów szybciej i z większą dokładnością dzięki selekcji „inteligentnej” niż w przypadku selekcji „SALT” (10).
- Badanie to wykazało, że nie było statystycznie istotnej różnicy w czasie segregacji wykonanej przez studentów ratownictwa medycznego przy użyciu metod STM lub START w symulowanym scenariuszu MCI opartym na wypadku kolejowym (11).
Podstawowe czynności resuscytacyjne
Szkolenia z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych obejmują zarówno osoby bez wykształcenia medycznego, jak i przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych. VR jako ciekawa metoda edukacji, szczególnie dla ludzi młodych, została zaadaptowana do szkoleń z zakresu BLS, przewrotnie urealniając udzielanie czynności resuscytacyjnych. Uczestnicy nie odgrywają scenariuszy na manekinie po krótkim instruktażu, a widząc postacie i ich stan, są zmuszeni poskromić emocje i właściwie zareagować.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”