Komunikacja z pacjentem geriatrycznym i umierającym w praktyce ratowników medycznych
Komunikacja jest ważnym elementem budowania relacji z pacjentem. Poprzez odpowiednie komunikaty możemy dostrzec i lepiej zrozumieć potrzeby pacjenta, dostosować się do oczekiwań danej osoby i zdobyć jej zaufanie. Personel medyczny niejednokrotnie pracuje z osobami w stresie i bólu, co jest pewnego rodzaju utrudnieniem. Pracownicy ochrony zdrowia powinni wykazywać się profesjonalizmem, wysoką kulturą osobistą, szacunkiem do drugiego człowieka oraz empatią. Należy też poznać i zrozumieć różnice między pacjentami z poszczególnych grup wiekowych. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie tematyki komunikacji z pacjentem geriatrycznym, a także pacjentem w stanie agonalnym, włączając w to elementy komunikacji z rodziną pacjenta.
Słowa kluczowe: pacjent geriatryczny, śmierć, rodzina, ratownictwo medyczne, szpitalny oddział ratunkowy
W 2021 r. osoby w wieku 60 i więcej lat stanowiły 25,7% całego społeczeństwa (1). W 2022 r. osoby w wieku 65 i więcej lat stanowiły natomiast 27,1% osób, którym udzielono świadczeń w ramach szpitalnych oddziałów ratunkowych lub izb przyjęć (2). Z przytoczonych danych wynika, że zdarzenia z udziałem pacjenta geriatrycznego to niespełna [...]
Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas