Komunikacja z pacjentem niedosłyszącym/głuchym w warunkach ZRM/SOR - ratownicy24.pl
Reklama

Wyszukaj w serwisie

Komunikacja z pacjentem niedosłyszącym/głuchym w warunkach ZRM/SOR

Celem niniejszego artykułu jest przypomnienie zasad oraz wskazanie sposobów właściwej komunikacji pomiędzy pacjentem dorosłym i pacjentem pediatrycznym, u którego występują zaburzenia słuchu lub głuchota, a personelem medycznym. Zapewnienie wysokiej jakości świadczeń opieki zdrowotnej nie jest możliwe bez właściwego porozumienia pomiędzy pacjentem a personelem ZRM/SOR. Będzie to szczególnie utrudnione w przypadku pacjentów pediatrycznych głuchych lub niedosłyszących. Dostosowanie formy komunikacji wymaga zarówno uwzględnienia odrębności wynikających z wieku pacjenta, jak i poziomu upośledzenia możliwości słyszenia oraz możliwie współistniejącego upośledzenia rozwojowego/umysłowego. Właściwa komunikacja pacjent – personel ZRM/SOR ma kluczowe znaczenie w procesie leczniczym. Przy podejmowaniu działań medycznych konieczne jest podmiotowe, a nie przedmiotowe podejście do chorego. Słaba lub zła komunikacja z tego typu pacjentami może skutkować nieporozumieniami na linii pacjent – personel ZRM/SOR, a także z rodzinami chorych, co prowadzi do nieprzestrzegania protokołów leczenia i występowania błędów medycznych.

Słowa kluczowe

upośledzenie słuchu, problemy ze słuchem, medycyna ratunkowa, głuchota, komunikacja

Wstęp

[...]
Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Reklama
Reklama
Reklama
Targi IFRE-EXPO w Kielcach
Poznaj nasze serwisy