Komunikacja z pacjentem niedosłyszącym/głuchym w warunkach ZRM/SOR
Celem niniejszego artykułu jest przypomnienie zasad oraz wskazanie sposobów właściwej komunikacji pomiędzy pacjentem dorosłym i pacjentem pediatrycznym, u którego występują zaburzenia słuchu lub głuchota, a personelem medycznym. Zapewnienie wysokiej jakości świadczeń opieki zdrowotnej nie jest możliwe bez właściwego porozumienia pomiędzy pacjentem a personelem ZRM/SOR. Będzie to szczególnie utrudnione w przypadku pacjentów pediatrycznych głuchych lub niedosłyszących. Dostosowanie formy komunikacji wymaga zarówno uwzględnienia odrębności wynikających z wieku pacjenta, jak i poziomu upośledzenia możliwości słyszenia oraz możliwie współistniejącego upośledzenia rozwojowego/umysłowego. Właściwa komunikacja pacjent – personel ZRM/SOR ma kluczowe znaczenie w procesie leczniczym. Przy podejmowaniu działań medycznych konieczne jest podmiotowe, a nie przedmiotowe podejście do chorego. Słaba lub zła komunikacja z tego typu pacjentami może skutkować nieporozumieniami na linii pacjent – personel ZRM/SOR, a także z rodzinami chorych, co prowadzi do nieprzestrzegania protokołów leczenia i występowania błędów medycznych.
Słowa kluczowe
upośledzenie słuchu, problemy ze słuchem, medycyna ratunkowa, głuchota, komunikacja
Wstęp
[...]Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas