Motohelp – pierwszy na miejscu zdarzenia. Wolontariusze na motocyklach w ochronie zdrowia Ukrainy - Strona 3 z 4 - ratownicy24.pl

Motohelp – pierwszy na miejscu zdarzenia. Wolontariusze na motocyklach w ochronie zdrowia Ukrainy

Motohelp – pierwszy na miejscu zdarzenia

W marcu 2020 roku Motohelp uruchomił kolejny kierunek działalności – reagowanie na wezwania do pacjentów urazowych równolegle z zespołem Pogotowia Ratunkowego. Przede wszystkim są to wyjazdy do wypadków komunikacyjnych, upadków z wysokości, wypadków masowych. Idea powstała w 2019 roku, gdy po analizie statystyk wewnętrznych zorientowano się, że dzięki szybkiemu dotarciu na miejsce zdarzenia i sprawnemu działaniu załogi Motohelpu udało się uratować 13 osób, które doznały ciężkich urazów i miały krytyczne krwotoki. Osoby te przeżyły dlatego, że wystarczająco wcześnie zostały opatrzone i z zachowanymi podstawowymi parametrami życiowymi przekazane zespołom karetek. W przeciągu 12 lat członkowie Motohelpu, będąc pierwszymi osobami udzielającymi pomocy na miejscu zdarzenia, mieli do czynienia z ciężkimi urazami, m.in.: złamaniami otwartymi kończyn, amputacjami traumatycznymi, urazami twarzoczaszki, odmą prężną, złamaniami kości miednicy oraz urazami wielonarządowymi.

Obecnie projekt jest w trybie pilotażowym, a pierwsze dyżury rozpoczęły się 16 marca. Wolontariusze pozycjonują się na stacji Pogotowia Ratunkowego przy Centrum Medycyny Ratunkowej i Katastrof, gdzie odbywa się logistyczne ustalanie szczegółów działań, mających zapewnić pacjentom skuteczną pomoc. Zespoły Motohelp dyżurują w godzinach największego obciążenia, tj. w godzinach 18:00-22:00. Po zakończeniu trybu pilotażowego wolontariusze nie będą musieli pozycjonować się na stacjach. Dyspozytor Motohelpu wyśle motocyklistę znajdującego się najbliżej wypadku. Do obowiązków motohelpera będą należały:

  • ocena stanu osób poszkodowanych i zabezpieczenie miejsca zdarzenia,
  • koordynacja z zespołem Pogotowia Ratunkowego poprzez przekazanie niezbędnych informacji (liczba i stan poszkodowanych, charakter urazów etc.),
  • udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej i opieka nad osobą poszkodowaną do momentu przyjazdu karetki oraz pomoc załodze pogotowia ratunkowego,
  • zebranie informacji i poinformowanie osób bliskich pacjenta (informacje o wypadku, do jakiego szpitala został transportowany poszkodowany etc.).

Wolontariusze Motohelp nie są uprawnieni do podawania leków, ponieważ jest to poza protokołem udzielenia pierwszej pomocy wg art. MOZ №398 (5). Członkowie zespołu szybkiego reagowania są przeszkoleni w udzieleniu pomocy psychologicznej oraz prawnej (dotyczy wypadków komunikacyjnych). Umożliwia to udzielenie wsparcia osobom poszkodowanym oraz bliskim, ponieważ przez czynniki stresogenne często nie są w stanie obiektywnie spojrzeć na sytuację.

Jednym z pozastatutowych zadań Motohelpu jest stworzenie pozytywnego wizerunku ratownika na motocyklu, osoby, która poza „suchym” wykonaniem algorytmu jest w stanie uspokoić i być tarczą przed traumatycznym doznaniem dla osoby poszkodowanej, o ile jest to możliwe. Oprócz tego wolontariusz wypełnia kartę informacyjną z danymi o przedmiotowym wypadku (czas, miejsce zdarzenia, charakter wypadku etc.), na podstawie których jest tworzona wewnętrzna statystyka Motohelp, pozwalającą stale ulepszać działania tej organizacji. Uzyskane informacje pozwalają optymalnie dopasowywać liczbę i rejonizację motocyklowych wolontariuszy na terenie miasta – odpowiednio do zagrożenia wynikającego ze statystyk.

Podsumowanie

Motocykl w systemie Pogotowia Ratunkowego Ukrainy staje się niezwykle przydatnym środkiem transportu. W czasach stale wzrastającej liczby samochodów na drogach jego zorganizowane zastosowanie coraz częściej ratuje życie. Pojęcie „korytarz życia” nie jest powszechnie znane i stosowane przez ukraińskich kierowców, a według raportu World Life Expectancy Ukraina znajduje się na 6. miejscu w Europie pod względem liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach komunikacyjnych (6). Dlatego ratownicy motocyklowi są niezbędni. Potrzebują niewiele miejsca i czasu, by w zakorkowanych miastach szybko dotrzeć do osoby poszkodowanej w wypadku. Motocykl wyposażony w odpowiedni sprzęt staje się kluczowym narzędziem w systemie ochronie zdrowia. Z motoambulansów integrowanych do systemu ochrony zdrowia od lat skutecznie korzystają Niemcy, Wielka Brytania, Brazylia (7). Dołącza do nich Ukraina ze swoją organizacją Motohelp. Bo w stanach nagłych każda zaoszczędzona minuta zwiększa szansę na przeżycie. Jedynym minusem motoambulansów jest ich sezonowość. Niestety, niskie temperatury i złe warunki pogodowe uniemożliwiają korzystanie z motocykla.

Reklama
Reklama

Sklep

Najnowszy numer czasopisma<br />
Na Ratunek 2/2024<br />
<br />
<br />
<br />
<br />

Najnowszy numer czasopisma
Na Ratunek 2/2024




35,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
NOWOŚĆ: Podręczna Tarcza Ratunkowa<br />
<br />
<br />
<br />
 <br />

NOWOŚĆ: Podręczna Tarcza Ratunkowa




49,90 zł

zawiera 23% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
NOWOŚĆ: Pacjent pediatryczny w praktyce ratownika medycznego (e-book)<br />
<br />
<br />

NOWOŚĆ: Pacjent pediatryczny w praktyce ratownika medycznego (e-book)


49,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
KSIĄŻKA: Drożność dróg oddechowych w praktyce ratownika medycznego<br />
<br />
<br />

KSIĄŻKA: Drożność dróg oddechowych w praktyce ratownika medycznego


149,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.