Oparzenie elektryczne w praktyce ratownika medycznego - Strona 3 z 4 - ratownicy24.pl Na dyżurze
Reklama

Oparzenie elektryczne w praktyce ratownika medycznego

Specyfika działań ratowniczych w przypadku pojazdów elektrycznych i możliwość oparzeń elektrycznych

Na rynku można spotkać coraz więcej pojazdów elektrycznych. Magazyny energii w takich pojazdach mają zainstalowany system BMS, który kontroluje parametry zużywania się baterii w akumulatorze oraz ma wbudowane zabezpieczenia: nadprądowe, podnapięciowe, nadnapięciowe i termiczne. W sytuacji gdy nastąpi awaria takiego pojazdu lub dojdzie do wypadku, w którym zostanie uszkodzona obudowa akumulatora, system BMS nie zabezpieczy jednak człowieka przed porażeniem napięciem baterii trakcyjnych.

Działania ratownicze w przypadku wypadku komunikacyjnego powinny opierać się na kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa. W sytuacji gdy nie ma pewności, czy samochód posiada napęd elektryczny, należy zawsze zakładać obecność instalacji elektrycznej wysokiego napięcia. Samochody z napędem elektrycznym wyposażone są w system dezaktywacji układu wysokiego napięcia uruchamianego np. po wyzwoleniu poduszki powietrznej. Z uwagi na bezpieczeństwo należy założyć, że system dezaktywacji nie zadziałał i należy przeprowadzić ją ręcznie. Należy zwrócić uwagę na stopień zniszczenia samochodu i uszkodzeń. Duży stopień zniszczeń samochodu może oznaczać uszkodzenie baterii lub systemu wysokiego napięcia. Układ wysokiego napięcia jest dobrze izolowany i zabezpieczony przed uszkodzeniem i kontaktem z elementami karoserii. Nie istnieje ryzyko porażenia prądem po dotknięciu karoserii. Bateria w wyniku uszkodzenia mechanicznego może ulec samozapaleniu. Właśnie dlatego należy kontrolować jej temperaturę. Z baterii w wyniku uszkodzenia mechanicznego może wyciekać płyn z układu chłodzenia baterii. Natomiast z ogniw mogą wyciekać niewielkie ilości elektrolitu. Jest on drażniący, palny i potencjalnie żrący. Należy uważać także na uszkodzone elementy systemu wysokiego napięcia (przewody oraz komponenty sterowania napędem). Wymienione powyżej zasady pomogą prowadzić działania ratownicze z zachowaniem bezpieczeństwa zarówno dla osoby poszkodowanej, jak i ratownika podejmującego interwencję wobec ofiary wypadku. Kontakt z prądem elektrycznym, którym zasilane są pojazdy hybrydowe bądź typowo elektryczne, może wywołać oparzenia różnego stopnia, w zależności od czasu i intensywności kontaktu z prądem elektrycznym.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.

Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
  • Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
  • Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
  • Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
  • Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”
zarejestruj się

Logowanie

Reklama
Reklama

Sklep

Najnowszy numer czasopisma<br />
Na Ratunek 2/2024<br />
<br />
<br />
<br />
<br />

Najnowszy numer czasopisma
Na Ratunek 2/2024




35,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
NOWOŚĆ: Podręczna Tarcza Ratunkowa<br />
<br />
<br />
<br />
 <br />

NOWOŚĆ: Podręczna Tarcza Ratunkowa




49,90 zł

zawiera 23% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
NOWOŚĆ: Pacjent pediatryczny w praktyce ratownika medycznego (e-book)<br />
<br />
<br />

NOWOŚĆ: Pacjent pediatryczny w praktyce ratownika medycznego (e-book)


49,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
KSIĄŻKA: Drożność dróg oddechowych w praktyce ratownika medycznego<br />
<br />
<br />

KSIĄŻKA: Drożność dróg oddechowych w praktyce ratownika medycznego


149,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.