Pacjent z dysfunkcją słuchu – wyzwanie komunikacyjne dla ratownika medycznego
Kontakt z g-/Głuchym pacjentem – rekomendacje
Mając na uwadze dobro pacjenta z dysfunkcją słuchu, ratownik medyczny powinien wiedzieć, jak zachowywać się podczas rozmowy oraz czego unikać. Informacje te przedstawiono na ryc. 1. Chcąc zwrócić uwagę pacjenta (w warunkach opieki szpitalnej), gdy ten jest w bliższej lub dalszej odległości, ratownik powinien zastosować gesty, które przedstawiono na ryc. 2.
Członkowie rodziny/przyjaciele rodziny a zespół ratownictwa medycznego
Ze względu na niewystarczającą liczbę tłumaczy oraz na specyfikę stanów zdrowotnych niezwykle istotna jest współpraca ratownika medycznego z członkiem rodziny/przyjacielem rodziny pacjenta z dysfunkcją słuchu. Osoba z najbliższego otoczenia głuchego nie tylko zna język migowy, ale również rozumie jego indywidualne znaki. Jeśli jest to możliwe, powinna być ona obecna na każdym etapie procesu opieki medycznej zarówno tej przedszpitalnej, jak i tej prowadzonej w warunkach ambulatoryjnych. Jednakże w przypadku konieczności przeprowadzenia zabiegów inwazyjnych, personel medyczny powinien skorzystać z pomocy profesjonalnego tłumacza języka migowego (lista tłumaczy języka migowego wraz z danymi kontaktowymi jest dostępna na stronach poszczególnych Urzędów Wojewódzkich oraz na stronie głównej Polskiego Związku Głuchych). Należy zaznaczyć, iż w świetle
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”