Prawo wobec przypadków coraz częstszej agresji wobec personelu medycznego

Wyzwiska, obelgi, pobicia pielęgniarek, lekarzy czy ratowników medycznych, to zachowania pacjentów i ich rodzin, z którymi spotykają się pracownicy służby zdrowia. Te zachowania agresywne są często odpowiedzią na zbyt długi okres oczekiwania na świadczenie medyczne, utrudniony dostęp do specjalistów czy też niezadowolenie z udzielonej usługi. Często również media zbyt pośpiesznie ferują wyroki, nie czekając na merytoryczne wyjaśnienie sprawy sugerowanego przez pacjenta błędu lekarskiego czy nieuprzejmego zachowania się pielęgniarki. W tym kontekście bardzo ważne są narzędzia prawne, które mogą i powinny chronić personel medyczny przed agresją pacjentów i ich rodzin, przed atakami uprzedzonych mediów.
Słowa kluczowe
agresja, pacjent, narzędzia prawne, ochrona pracownika
Znalezienie się w szpitalu jest dla pacjenta źródłem różnych obaw wynikających ze zmiany jego dotychczasowe trybu życia – z trybu domowego na tryb szpitalny. Stosowane wobec pacjenta procedury medyczne i zabiegi pielęgniarskie są dla niego często niezrozumiałe, a przy tym nie zawsze są mu one objaśniane we właściwy sposób. Powoduje to, że chory oczekuje pomocy oraz wsparcia ze strony osób trzecich – personelu medycznego. Konieczność korzystania z usług systemu opieki zdrowotnej, a także stan zdrowia mogą paradoksalnie wywoływać u pacjentów agresję wobec osób niosących pomoc.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dołącz do nas! Dlaczego warto się zarejestrować:
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wybranych artykułów z zakresu medycyny ratunkowej
- Otworzymy dla Ciebie wybrane video-szkolenia, dzięki którym na bieżąco zaktualizujesz swoją wiedzą
- Otrzymasz dostęp do tematycznych e-booków
- Zagwarantujemy Ci aktualizację kalendarium wydarzeń ratowniczych
- Zyskasz dostęp do wszystkich wywiadów z działu: „Z ratowniczym pozdrowieniem”